רחל ספיר
הרצאות
הדרכת טיולים בחו"ל


 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



דף הבית >> מפרי עטי-דברים שכתבתי
 
סיפור קצר לימי קורונה
רחל ספיר מספרת את משל שלוש הטבעות, מתוך הספר "דקאמרון" של ג'ובאני בוקאצ'ו לצפייה בסרטון

מדברים על היגיינה, דורשים היגיינה אישית
כמו מילים אחרות ומושגים, גם המילה "היגיינה", מקורה מן המיתולוגיה היוונית. לקריאה

קֶשֶר גּוֹרְדִי
איך יוצאים מן הפלונטר הפוליטי  מי יחתוך את קשר גורדי לקריאה

הערים ונציה ופדובה כמרכזים קדושים
הפולחן של השרידים הקדושים הוא מרכיב חשוב באמונה הנוצרית, הקדוש מתווך בין האלוהים לאדם המאמין; הוא מסנגר על האדם, הנזקק למערכת של מתווכים, בדמותם של הקדושים. שתי ערים חשובות, בהן התקיימו פולחנים במקומות בהם נמצאו שרידים קדושים, הן פדובה וונציה, כיצד התפתחו ערים אילו כמרכזים קדושים בימי הביניים והרנסנס. למאמר המלא

אלי נהר ונימפות, ביצירותיו של ניקולא פוסן על המיתוס, "אפולו ודפנה"
המיתוס של אובידיוס "דפנה", הוא פרטי ומורלי, אולם כאשר אנו מביטים בשתי יצירותיו של פוסן המתארות אותו, נראה כי האמן מזמין את הצופה להרהר במשמעות עמוקה יותר. אין כאן תיאור של הטקסט, אלא, תיאור אלגורי לדילמה אנושית באופן כללי, מה שמדגיש את חידושו של האמן ואת האופן בו הוא מבטא את רוח התקופה. למאמר המלא

ז'אק לואי דויד, הליקטורים מחזירים לברוטוס את גופות בניו
הסגנון הניאו קלאסי מתפתח בצרפת, הוא שולט מסוף המאה ה-18 ועד ראשית המאה ה-19 והתבטא: באדריכלות, בפיסול ובציור. עד המהפכה הצרפתית האמנות שרתה את בית המלוכה והאצולה וסגנון זה מתאים את עצמו למציאות המשתנה, במעבר משלטון מלוכני לרפובליקה. זוהי אמנות בעידן של תהפוכות; יחד עם השינויים החברתיים, התחוללו שינויים באמנות ובתפקידיה. למאמר המלא

אפולו באימפרזה של משפחת ברבריני
במאות ה-16 וה-17, איטליה רחוקה מאיחוד פוליטי ועצמאות, אולם כבר היה לה קאנון ספרותי בשל והתקיים כבר ויכוח על השפה המקומית. היו כמה יצירות אמנותיות וספרותיות, אחת מהן הייתה האימפרזה ונראה כי היא התפתחה מן התרבות, כדי לשמש סמל אישי של האצולה, המבטא את השאיפות, המעשים והמעלות הטובות שלהם. למאמר המלא

האלה דיאנה במנזר סן פאולו
בתקופת הרנסנס הייתה שאיפה להחיות את העולם הקלאסי גם באמצעות הדמויות והסיפורים המיתולוגיים, אולם, אין זה חיקוי בלבד של התרבות הפגנית, אלא שילוב של המורשת הקלאסית עם המורשת הנוצרית. השכבה המשכילה הורגלה לאתר ולהבחין במובנים השונים של יצירות האמנות ונראה כי גם במנזר זה ישנן כמה שכבות ועל הצופה לנסות ולהבין את פשרן. למאמר המלא 

​סיפורי התנ"ך של עדי נס
עדי נס מציע לצופה נקודת מבט חדשה על אירועים מן התנ"ך; הוא מעלה על פני השטח את הדילמות המוסריות וההומניות המלוות את גיבורי התנ"ך. באמצעות הדמויות המוכרות לקהל הישראלי, הוא מביא לקדמת הבמה את בעיית המציאות הישראלית, בה הקהילה איננה מצליחה לסייע ולשפר את חייהן של קבוצות מסוימות בחברה. למאמר המלא 

בין מציאות לדמיון

לכל תרבות משחר ההיסטוריה יש מיתוסים שבאמצעותם יכול היה האדם הקדמון לתת הסברים לתופעות עלומות ולשאלות שהעסיקו אותו. על פי המיתולוגיה היוונית האלים האולימפיים הם שליטי העולם - דמויותיהם ממשיות, לכל אחד יש אישיות מסוימת והם דומים לנו במראם, במעשיהם ובהתנהגותם. למאמר המלא

האמנות ככלי להפצת עיקרי האמונה
במאות הראשונות האמנות הנוצרית הקדומה התפתחה בהיחבא בגלל רדיפות והיא החלה לגבש את המוטיבים והנושאים בצורה הדרגתית. האמנות הנוצרית הקדומה הייתה ביטוי מוחשי וויזואלי לתהליך הגיבוש הראשוני של הדת החדשה. למאמר המלא

שרידי הקדושים באל אסקוריאל - חדר פלאות?
האוספים של בתי המלוכה במאה ה-16 וה-17 היו אמורים לשקף, בין השאר, את מכלול מעשה הבריאה האלוהי; החפצים נבחרו כדוגמאות ייצוגיות של התופעות המוזרות והנדירות של הטבע ושל כושרו היצירתי של האדם. במאה ה-16 פותחה שיטה מסודרת לקטלוג ולתצוגה של חפצים על פי קבוצות, שהפכה עם הזמן לנורמה ועל פיה נהגו אספנים בתקופת הרנסנס. למאמר המלא 

דמויי אנשי דת בתיאור הגיהינום בקפלה ארנה
האם יכול להיות כי דימויים אלה קשורים למתח בין המנזר של ההרמטיים למשפחת סקרובני, מנזר שחי מן הכסף של מאמינים שבאו לבקש מחילה ועשו וידוי, עתה הלכו אלה לקפלה ארנה והנזירים מאבדים את מקור פרנסתם.האם יכול להיות כי דימויים אלה קשורים למתח בין המנזר של ההרמטיים למשפחת סקרובני, מנזר שחי מן הכסף של מאמינים שבאו לבקש מחילה ועשו וידוי, עתה הלכו אלה לקפלה ארנה והנזירים מאבדים את מקור פרנסתם. למאמר המלא

ג'ורג' הקדוש ועיצוב תיאורו באמנות הרומנסקית
תקופת ימי הביניים התאפיינה, בין היתר, גם בעיסוק שבין הנורמטיבי לחריג, בין הטוב ובין הרע. המתח בין דמות בן האנוש כדמות נורמטיבית לבין הדמות החריגה הלא אנושית, הוצג באמצעים ובדרכים שונות. אחת מן הדרכים לביטוי חריגה זו, היה החיבור בין הדימוי האנושי והדימוי של הלא אנושי. אחד מאותם חיבורים הוא של דמותו של הרוכב - הלוחם האנושי והדרקון הייצור המפלצתי והלא אנושי. למאמר המלא


דמותו של הפרוטומרטיר סטפנוס באמנות בהשוואה למקור
ההיסטוריה הנוצרית הקדושה ובמרכזה ישו, מריה והקדושים, מהווה יסוד מרכזי של התרבות והאמנות המערבית. אין ספור יצירות אמנות הוקדשו לתיאור רגעי המפתח בחייהם של אלה ובחיבורי זה אתמקד בדרך בה בחרו אמנים שונים לתאר את דמותו של סטפנוס הקדוש בהשוואה לכתוב במקור העתיק. אנסה לעמוד אחר ההקשרים המורכבים שבין המקור העתיק הכתוב לבין הייצוג החזותי. למאמר המלא


טבילה ומילה בימי הביניים
החברה מייחסת חשיבות לטקסים כביטוי לערכי התרבות שלה ולחיזוק הקשרים החברתיים בין חבריה. ארנולד ון גנפ היה הראשון שהגדיר את הטקסים המלווים את "אירועי המשבר" בחייו של אדם, כ"טקסי מעבר". טקסי המעבר הם תופעה חוצת תרבויות, זמנים ומקומות, אלה מתחילים מיום לידתו של אדם, אז נערך טקס המעבר הראשון שלו, ומסתיימים לאחר מותו. למאמר המלא 

הארי פוטר והמיתולוגיה היוונית (כתב אפי זיו)
רבים יתהו על הכותרת, לכאורה מה הקשר בין סיפורי המיתולוגיה היוונית שסופרו לפני אלפי שנים לבין סדרת הספרים של הארי פוטר שנכתבה על ידי ג''יי. קי. רולינג ? מה לספרים דמיוניים של השנים האחרונות לבין הדמיון של היוונים הקדמונים? למאמר המלא



 

כל הזכויות שמורות לרחל ספיר ©     לפניות הקישו על צור קשר
לייבסיטי - בניית אתרים