דימויי אנשי דת בתיאור הגיהינום בקפלה ארנה

שיתוף:

מבוא

ישנה חשיבות להיסטוריה של בניית קפלה ארנה ומיקומה שיתנו עדות לקריאתה של התכנית האיקונוגראפית בכלל ושל יום הדין האחרון והגיהינום בפרט; היא משרתת מטרות שונות ומיועדת לקהלים מגוונים ותכניתו של ג'וטו משקפת זאת. ישנן גישות שונות במחקר הנותנות פרשנות לתכנית וביניהן: דיון בקשר בין תאוות הבצע ומתן הלוואה בריבית, התייחסות לדימויים בצורה הומוריסטית ונלעגת וחקירה של עונשם של הארורים בגיהינום.

בראשית המאה ה-14 פדובה היא מרכז רוחני ואינטלקטואלי חשוב דבר המשפיע על חיי היומיום בעיר; בערי צפון איטליה בכלל הייתה עלייה במספרם של המסדרים וקהילה זו היא מרכז חשוב מאחר והיא מקום פעילותו ומותו של אנטוניו הקדוש שהשתייך למסדר הפרנציסקני. מסדרים שונים היו מעורבים במאבק נגד כסף והפרנציסקנים היו המעורבים ביותר, זה לא היה רק קרב נגדו אלא גם דחייתו של זה; בה בעת, בתקופה זו יש התפתחות של המסחר שאפשרה צבירת עושר ועלייה במעמדם של הסוחרים העירוניים. ג'וטו קיבל הזמנות עבור המסדר הפרנציסקני, אולם הוא מקבל הזמנות גם ממשפחות עשירות ועצם ההזמנה של הציורים על ידי פטרונים עשירים טומנת בחובה סתירה מסוימת. מצד אחד, ניצבת תורתו של הקדוש פרנצ'סקו מאסיזי, המטיפה לצניעות ופשטות, ומן הצד שני מפארים עשירים אלה כנסיות שהוקמו לכבודו של הקדוש, כמו זו אשר בעיר, ומשקיעים סכומי כסף גדולים. זאת ועוד, תקופה זו מתאפיינת במתח בין ההטפה לעוני לבין התעשרותם הציבורית והפרטית של אנשי כהונה.

ציורי הקיר של ג'וטו היו מפורסמים כמעט מן הרגע שהם צוירו, שמו הגיע למרחוק והוא זכה להערכה וכבוד. הוא יצר סגנון אישי בו צייר בני אדם חיים ותרומתו הראשונה הייתה בהדגשה של החשיבות להתבונן בעולם כדי להבינו, הצגתו של יום הדין האחרון כלפי החוץ הופכת אותו לחלק מן החוויה היומיומית, יום הדין כחלק מהיומיום. על רקע כשרונו ודרך התבטאותו של ג'וטו מצד אחד, והמתח בין מעמד הביניים לבין הנזירים, הפרנציסקנים וההרמיטים בעיר, מן הצד השני, אני מבקשת לבדוק דימויים של אנשי דת בתיאור הגיהינום בקפלה ארנה. אני מניחה כי יכול להיות שג'וטו מתאר דמויות אלה בגלל מתח דתי וכלכלי; בין ההטפה לעוני והתעשרותם של אנשי דת והמתח בין מנזר ההרמיטים של סן אגוסטינו ומשפחת סקרובני.

ישנה מסורת של דימויים של אנשי דת בתיאורי הגיהינום, רוצה לומר כי כל אחד יישפט על פי מעשיו ויכול להגיע לשם אם יחטא, כך נראה שקרה לנזיר ובישוף, שתי הדמויות הראשונות בהן אעסוק ואנסה להבין את האופן בו הם מוצגים וזאת לאחר שאייחד פרק להיסטוריה ולתיאור הקפלה כולה, יום הדין האחרון והגיהינום. בפרקים הבאים: נזיר לבוש שחורים, אנשי דת בבורות הגיהינום ותיאור יום הדין האחרון בכנסיית ההרמיטים של סן אגוסטינו, אנסה לבדוק האם יכול להיות כי דימויים אלה קשורים למתח בין המנזר של ההרמטיים למשפחת סקרובני, מנזר שחי מן הכסף של מאמינים שבאו לבקש מחילה ועשו וידוי, עתה הלכו אלה לקפלה ארנה והנזירים מאבדים את מקור פרנסתם. הם מקנאים במה שהתרחש בקפלה וכנראה מסיבה זו מגישים תלונה; הקנאה, מידה רעה בה אדון, לא זכתה להתייחסות גדולה במחקר בהקשר זה וג'וטו מביא אותה כאן לידי ביטוי כמשהו אנושי.

מתוך סדרת הרצאות שלי התמונה כספר האמנות הנוצרית

ברוכים הבאים!
רחל ספיר

רחל ספיר

מרצה. מספרת סיפורים

פעם מזמן מזמן, אחרי ארוחת השבת, אבא היה מספר לנו סיפור. כשהוא סיפר, הזמן עצר מלכת, לא עניין אותי שום דבר, הייתי מרותקת. סיפורים מופלאים, ספק אמיתיים, ספק בדיוניים, אבא שלי היה מספר הסיפורים. היום כשאומרים עלי "את לא רק מרצה, את מספרת הסיפורים", אני חושבת על אבא, מבחינתי שם הכל התחיל. ספור הוא כמו חץ שננעץ עמוק בלב, שם הוא נשאר…

צרו איתי קשר

להזמנת הרצאה/סדרה, או ליצירת קשר מוזמנים לכתוב לי

הרצאות שצפית בהם לאחרונה
לא נצפו עדיין הרצאות באתר
טיולים
עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך