סדרה – האהבה פנים רבות לה – על אהבה באמנות

 כולנו רוצים אהבה, לא? מאז ומתמיד, מופיעים באמנות תיאורים של אהבה וההתייחסויות לנושא ייחודיות לאמן, לזמן ולמקום. נדבר על אהבה, גוונים של אהבה, כפי שרואים אותה אמנים חשובים ופורצי דרך.

האהבה היוונית שלי – ארוס ואפרודיטה יורים חיצים של אהבה
מלון גליליון

אהבה, תשוקה ויצרים על האולימפוס; סיפורים שהסעירו את דמיונם של אמנים רבים. אלה יצרו יצירות מרהיבות; חלקן יצירות מופת, כאלה שאי אפשר לתאר את עולם האמנות בלעדיהן כמו: לידת ונוס של בוטיצ'לי. האהבות הרבות של זאוס, שלא מצליח להשתלט על היצר שלו, על המשולש הרומנטי על הר האולימפוס: אפרודיטה, הבעל והמאהב. אולי סוף סוף נבין למה, למה "האהבה היא עיוורת".

אהבה קדושה – מה בין אמנות, אהבה ואמונה
‏‏תמונה

כן תעשה לך פסל וכל תמונה – סיפורי הקדושים, שימשו מאז ומעולם, מקור השראה ליצירות אמנות: טלנובלות משפחתיות, אהבות אסורות, עניינים של מוסר. האהבה, האמונה והאמנות; רוחניות, חושניות ותשוקה דתית, היו קרקע פורייה לגדולי האמנים וביניהם: מיכלאנג'לו, דונטלו, ברניני ורבים אחרים.

נשיקות של אהבה - לא רק מה שחשבתם
סדרה – האהבה פנים רבות לה – על אהבה באמנות

מה יותר רומנטי מנשיקה? איש לא יכול להישאר אדיש לקסם של נשיקות. לכל אמן יש את הנשיקה שלו, המתאימה לרוח הזמן והמקום. האמנים מציגים את היצירות שלהם בדרך: מיוחדת, מעניינת ומפתיעה. נשיקה צרפתית, נשיקה מתוקה, נשיקה של תאווה - נשיקות של אהבה ביצירות מופת, יצירות פורצות דרך כמו של: רודן, ברנקוזי, וקלימט.

 

אהבה במבחן – על חובה ואהבה
עקדת יצחק קראווג'ו

"קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ". את מבחן האמונה הקשה, שעשה אלוהים לאברהם אבינו, על המתח בין אהבה לאמונה, נראה ביצירות מופת פורצות דרך של: קאראווג'ו ורמברנדט. נעסוק במתח בין החובה האזרחית והחובה המשפחתית של: אבא, הרוצה לרצות את האלים, של הגיבור אכילס, המעדיף את אהובתו על פני תפקידו, במלחמת טרויה. הניגוד בין חובה, גבורה ואהבה, על הכוח המופלא של האהבה החושנית - אהבה במבחן וייצוגה באמנות

אפרודיטה/ונוס – פסגת היופי והאהבה
סדרה – האהבה פנים רבות לה – על אהבה באמנות

האלה היפה ביותר על הר האולימפוס, אלת היופי, האהבה, התשוקה, הפוריות והפרחים. היא נשואה לאל אולימפי ומנהלת רומן עם אל אולימפי אחר.

בשם האהבה – סיפורי אהבה גדולים מהחיים
סדרה – האהבה פנים רבות לה – על אהבה באמנות

האלים האולימפיים נראו כמונו, אהבו כמונו, שנאו כמונו וכן, גם בגדו כמונו. לכן כשנשמע על סיפורי האהבה בין האלים ובין האלים ובני האדם, נוכל להזדהות עם הדמויות ולראות שאין כל חדש תחת השמש.

לא טוב היות האדם לבדו – על נישואין באמנות
סדרה – האהבה פנים רבות לה – על אהבה באמנות

נישואין בעת העתיקה, נישואין של קדושה, נישואי נוחות ונישואין בשלט רחוק – אלה ואחרים, יבחנו באמצעות ייצוגיהן באמנות, בהתייחס להקשרי הזמן והמקום.

אהבה קדושה – האהבה באמנות הנוצרית
סדרה – האהבה פנים רבות לה – על אהבה באמנות

האמנות הנוצרית סללה ועיצבה את הדרכים בהן מובעת הקדושה באמצעות האמנות. אקסטזה רוחנית מיסטית, אהבה, חושניות ותשוקה דתית.