שרידי הקדושים באל אסקוריאל – האם זה חדר פלאות?

שיתוף:

מבוא

האוספים של בתי המלוכה במאה ה-16 וה-17 היו אמורים לשקף, בין השאר, את מכלול מעשה הבריאה האלוהי; החפצים נבחרו כדוגמאות ייצוגיות של התופעות המוזרות והנדירות של הטבע ושל כושרו היצירתי של האדם. במאה ה-16 פותחה שיטה מסודרת לקטלוג ולתצוגה של חפצים על פי קבוצות, שהפכה עם הזמן לנורמה ועל פיה נהגו אספנים בתקופת הרנסנס. האוספים של פיליפ השני (Philip II, 1527-1598) מלך ספרד באל אסקוריאל ,(El Escorial) התהוו בערך באותו זמן כמו אלה של קרובי משפחתו, שהחזיקו כמה מחדרי הפלאות המרשימים באירופה באותה תקופה; מאחורי איסוף אובייקטים אלו הסתתרו שאיפות של כוח, יוקרה, אגו ורצון להנצחה.

מקור: wikimedia.org

האל אסקוריאל, שמוקם בליבה של האימפריה של פיליפ השני, נחשב בעיני רבים כ"מוזיאון של הנצרות", בגלל אוספים שייצגו בדרך זו או אחרת את האמונה הנוצרית ובעיקר בגלל אוסף שרידי הקדושים העצום שהיה במקום. המלך פועל ברקע אחת מן התקופות הקשות שידעה הנצרות הקתולית, שעה שהפרוטסטנטים מאיימים על ההגמוניה שלה ופיליפ השני, קתולי אדוק הנאמן להחלטותיה של ועידת טרנטו,[1]  אוסף בצורה אובססיבית את השרידים הקדושים וממקם אותם בבזיליקה שבמתחם. על רקע המתח בין שני הזרמים הללו בנצרות, מצד אחד, ומן הצד השני תופעת האיסוף בתקופה זו והכנסת חפצים לארונות ולחדרים ייעודיים, נשאלת השאלה האם ניתן לומר כי באוסף שרידי הקדושים של פיליפ השני, באל אסקוריאל, מתקיימים תנאים של חדר פלאות על פי מאפיינים שהתקיימו באותה עת. אני מניחה כי במקרה זה יש חלוקה אחרת המשלבת בתוכה גם אלמנטים ומאפיינים של חדר פלאות וגם תנאים שונים המאפיינים את האספן ואת עולמו החברתי והתרבותי.

ראשית, אתן סקירה היסטורית קצרה על פיליפ השני ושנית על האל אסקוריאל ובהמשך אציג את המחקר הקיים על מקום זה. את הפרק הרביעי אייחד לאוסף שרידי הקדושים ותחילה אעסוק בדמותו של האספן מאחר והיא חשובה להבנת ההקשרים והנסיבות לאיסוף בכלל ולאיסוף שרידי הקדושים בפרט. בהמשך אדון במאפיינים מן התקופה הרלוונטיים לחדרי פלאות ואנסה לבחון האם הם מתקיימים גם כאן והראשון הוא, האלמנט החזותי; האם הדרך בה סודרו ואורגנו השרידים הקדושים אופיינית לאוספים פרטיים. שנית, אבחן מי ביקר במקום ויכול היה לראות את האוסף הזה והאם, כמו בחדרי פלאות אחרים, יכלו לצפות בהם רק מתי מעט. בהמשך אעסוק באחד מן המאפיינים החשובים והוא הקניית ידע; האם ניתן לומר כי אוסף זה של השרידים הקדושים היווה מקור ללימוד וידע. לאחר מכן אבדוק האם מתקיים באוסף זה של פיליפ השני מאפיין ה"אובייקט הנדיר" שהיה אחד מן המוטיבים המרכזיים בחדרי הפלאות, ולבסוף אבחן שני מאפיינים מרכזיים נוספים והם: הארטיפיציליה (Artificialia) והנטורליה (Naturalia).

[1] ועידה שנערכה בעיר טרנטו באיטליה בין השנים 63-1545 ודנה בבעיית התפשטותה של התנועה הפרוטסטנטית.  

ברוכים הבאים!
רחל ספיר

רחל ספיר

מרצה. מספרת סיפורים

פעם מזמן מזמן, אחרי ארוחת השבת, אבא היה מספר לנו סיפור. כשהוא סיפר, הזמן עצר מלכת, לא עניין אותי שום דבר, הייתי מרותקת. סיפורים מופלאים, ספק אמיתיים, ספק בדיוניים, אבא שלי היה מספר הסיפורים. היום כשאומרים עלי "את לא רק מרצה, את מספרת הסיפורים", אני חושבת על אבא, מבחינתי שם הכל התחיל. ספור הוא כמו חץ שננעץ עמוק בלב, שם הוא נשאר…

צרו איתי קשר

להזמנת הרצאה/סדרה, או ליצירת קשר מוזמנים לכתוב לי

הרצאות שצפית בהם לאחרונה
לא נצפו עדיין הרצאות באתר
טיולים
עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך